Üzenőfüzet

Rajtad a sor! Véleményed van a világról? Igazságtalanság ért? Írd meg nekünk, mi megjelentetjük.

uzenofuzetblog@gmail.com

közösség

     

Friss topikok

Címkék

2015 (1) 56 (1) 5 dolog (1) adatvédelem (1) Áder János (1) aláírásgyűjtés (1) Alaptörvény (2) alkoholstratégia (3) Alkotmánybíróság (1) államadósság (4) állásinterjú (1) álláskeresés (2) állatkert (1) Amerikai Horror Sztori (1) anyáknapja (1) árfolyam (1) árvíz (1) átadás (1) Auchan (1) autó (3) Bajnai Gordon (34) Balogh József (1) baloldal (1) Baloldali összefogás (1) bank (1) Bécs (1) békemenet (1) Belügyminisztérium (1) BKK (1) BKV (1) BKV-ügy (2) Budai Gyula (1) bukás (1) CBA (2) cirkusz (1) családon belüli erőszak (1) Csányi Sándor (1) Demszky Gábor (1) Deutsch Tamás (1) devizahitel (5) DK (5) dohányzás (10) Dopeman (2) drog (1) drogteszt (1) egészségügy (2) egykulcsos adó (4) Együtt 2014 (22) elégtelen (9) ellenforradalom (1) ENSZ (1) EP-választás (2) építkezés fail (3) Erőss Zsolt (1) Erzsébet tér (1) EU (3) Facebook (2) fejlesztés (2) Felcsút (2) fesztivál (4) fiatalok (3) Ficsor Ádám (1) Fidesz (70) film (1) fizetés (1) FKF (3) FKGP (1) foci (20) Fodor Gábor (1) földrengés (1) földtörvény (4) forint (3) forradalom (1) Freak Show (1) FTC (2) Gabriel García Márquez (1) geci (2) gigahitel (1) Godzilla (1) Gomba (1) gyermekvédelem (1) Gyurcsány Ferenc (15) Habony Árpád (1) hadsereg (1) Hagyó Miklós (4) halálhír (1) Harrach Péter (1) hegymászás (1) Hír TV (1) hitelszerződés (2) Hoffman Rózsa (2) hóhelyzet (1) homok (1) húsvét (1) Huszti Szabolcs (1) IMF (2) infláció (3) Ingress (1) internetadó (2) játék (2) Jobbik (12) jobboldali média (1) John Marshall (1) José Mujica (1) jövő (1) kampány (7) Karácsony Gergely (1) kátyú (1) KDNP (5) Kerényi Imre (2) kétharmad (1) Kína (1) Kocsis Éva (1) Kocsis Máté (1) Kóka János (2) költségstop (1) költségvetés (1) kommunista (1) Korea (1) kormány (1) Kormos Kata (1) környezet (4) környezetvédelem (1) Kósa Lajos (1) Kossuth Rádió (1) Kossuth tér (2) Kövér László (2) középosztály (1) közpénz (3) közvéleménykutatás (2) kritika (1) Kubatov (2) külföld (2) kultúra (1) Kumin Ferenc (1) kutya (1) Láng Zsolt (1) Lázár János (9) LEGO (1) levél (4) LMP (10) London (1) Magyar népmese (1) maláj gép (1) Margit híd (1) marketing (1) Matolcsy (1) Matolcsy György (6) média (1) Meggyes Tamás (1) megszállás emlékmű (1) melegjogok (1) meme (1) merénylet (1) Mesterházy Attila (9) metró (2) Mezőkövesd (1) MLP (1) MNB (3) Molnár Gyula (1) MSZP (22) MTI (2) munkahelyteremtés (1) munkanélküliség (1) mutyi (2) Napóleon (1) NATO (1) NAV (3) Navrasics Tibor (1) Nemzeti Italbolt (1) Nemzeti Pedagógus Kar (1) ner (1) Nokia doboz (2) nyelvvizsga (1) Ócsa (1) oktatás (8) Orbán Viktor (61) Óriáskerék (1) óriásplakát (5) Origo (2) Oroszország (6) országjárás (4) orvvadászat (1) Orwell (3) összefogás (1) Összefogás (1) összetartás (1) Oszkó Péter (1) őszödi beszéd (1) osztályozó (1) Ozora (1) Paks (5) paksi bővítés (1) Párizsi Udvar (1) pazarlás (1) pedagógus (1) pedagógusok (1) példa (2) PM (1) Pokorni Zoltán (1) politika (1) portré (1) PSZÁF (1) puccs (1) Puch László (1) Putyin (4) rajzfilm (3) rasszizmus (1) rászorulók (2) rendőri túlkapás (1) rendőrség (5) rezsicsökkentés (11) Rogán Antal (4) rokkant (1) romkocsma (2) RTL (2) sajtószabadság (5) Schiffer András (1) sci-fi (1) Scmuck Andor (2) segítség (2) Simicska (4) Simon Gábor (1) sorozat (1) sport (2) stadionépítés (2) Szahara (1) szavazás (3) Századvég (1) SZDSZ (3) szegénység (11) Székely Ildikó (1) Széles Gábor (1) szemét (1) szesztilalom (1) szex (2) Sziget (1) Szigetvári Viktor (4) Szijjártó (1) Szijjártó Péter (1) színház (1) szobor (1) szociális (1) szovjet emlékmű (1) születésnap (2) szünidő (1) támogatás (3) tanácsok (1) tankönyv-mutyi (1) tankönyvlista (1) Tarlós István (2) társkeresés (2) településfejlesztés (3) testnevelés (1) történelmi tévhit (1) torzszülöttek (1) trafiktörvény (17) tüntetés (4) ügynök (1) Ukrajna (2) urbán (1) utcaátnevezés (1) választás (10) választási csalás (2) választások (2) Varga Mihály (1) Várkert Bazár (2) Városliget (1) végtörlesztés (1) vicces kép (20) vicces videó (3) videó (1) világbajnokság (1) vízilabda (1) Vona Gábor (2) zene (3) Címkefelhő

Mit adott nekünk az egykulcsos adó?

2014.03.03. 10:55 | Üzenőfüzet | 72 komment

Címkék: egykulcsos adó Orbán Viktor Matolcsy György

Matolcsyék az egykulcsos adóra egyfajta gazdasági csodafegyverként tekintettek. Mindenki egyenlően adózik, tehát igazságosabb. Több pénz marad az embereknél, többet költenek, tehát nő a belső fogyasztás és pörög a gazdaság. Mint tudjuk, ez nem jött be. 2012-re recesszióba torkolt a Fidesz gazdaság politikája, ráadásul ez az intézkedés küldte arra kényszerpályára a költségvetés, mivel óriási rést ütött rajta. Ezért kellett a kormánynak annyi megszorítást végrehajtania, még akkor is, ha jól tudjuk mennyire ódzkodnak ezen szó használatáról. De nemcsak a gazdaság felpörgetése, hanem annak igazságossága is megkérdőjelezhető, amit csak felerősít a családi adókedvezmény rendszerének bevezetése, mivel minél többet keres valaki, annál nagyobb összeget írhat jóvá.

adokulcs.jpg

Az egykulcsos adó bevezetése

A Fidesz gazdasági stratégái (a miniszterelnök és jobb keze) az egykulcsos adótól a gazdaság beindulását remélték. A kudarcot nem illene egy az egyben az egykulcsos adóra fogni, hiszen történt emellett rengeteg olyan unortodoxnak csúfolt döntés, ami hozzájárult a gazdaság padlóra küldéséhez. Ráadásul akkora lyukat ütöttek ezzel a költségvetésen, amelyet csak több megszorító csomaggal sikerült valahogy befoltozni.

Olyan ígéreteket is hallattunk már Orbán Viktortól, hogy később megvizsgálhatják, hogy lehet egy számjegyű is az szja. Ezt a gazdaság állapotától tette függővé, bár nyilván nem sok realitása van.

Senki nem járhat rosszul?

Az adórendszer átalakításakor azt az ígéretet is megkapták a választópolgárok, hogy senki sem járhat majd rosszabbul. Mégis az adójóváírás kivezetése sokakat érzékenyen érintett az átlag alatt keresők közül. Ezzel szemben a magas keresetűek kifejezetten jól jártak, amivel nem is lenne gond, ha nem élnének 4 millióan a létminimum környékén vagy az alatt. Az adórendszernek valóban a teljesítményre kell ösztönöznie és jutalomban részesíteni a munkát és a tehetséget, de ezzel nem lehet igazolni az egykulcsos adó igazságtalanságát.

Posztba_nagy_20.jpg

(kép forrása: penzugyiszemle.blog.hu)

 A családi adókedvezmény

Olyat is hallhattunk kormánypárti részről, hogy az adórendszernek nem a szociálpolitikai szempontokat kell teljesíteni, arra meg vannak a más eszközök. Csakhogy amíg a családi pótlékot befagyasztották, a családi adókedvezménnyel is a jól kereső rétegeknek kedveztek. Míg az idei kiszélesítés sem hozza el azt a szintet, amivel a rosszabbul keresők is igazán kitudnák használi ezt a lehetőséget.

Kormányváltás esetén újra többkulcsos adó kell

A Fidesz azt próbálja elhitetni az emberekkel, hogy a baloldal újra visszaállítaná az előző rendszert, ami szerintük igazságtalanul sújtotta a jól keresőket csakhogy ez így nem igaz. Szükség van a progresszív adózásra, de nem az előző módon. A minimálbérek helyzetével is kellene kezdeni valamit, hiszen hiába kampányolnak annak növelésével, ha az csak a munkáltatói terhek növelésében érthető tetten. A jelenlegi adórendszer igazságtalan, a progresszív adórendszer sem bünteti a munkát és a tehetséget, ugyanúgy teljesítményre ösztönöz. Mégis van benne egy szolidáris elem. 

Ha szeretsz minket olvasni, lájkold blogunk Facebook-oldalát!

· 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://uzenofuzet.blog.hu/api/trackback/id/tr625840905

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ennyit ért a négy év... 2014.03.03. 14:03:49

Ezt az ábrát kell mindenkinek az arcába tolni, aki azzal jön, hogy a mostani gazdasági helyzet kizárólag az előző két ciklus miatt tart ott jelenleg, ahol. A kék vonal azon országok átlagát mutatja, amelyek a világválság idején v...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nu pagagyí 2014.03.03. 11:29:49

Az egykulcsos adó elvileg arra ösztönöz, hogy többet dolgozzunk, mert megéri. Az állam nem fogja lerabolni a többlet keresetet.

Az elvvel nincs is baj, a fellendülés elmaradása annak köszönhető, hogy a Fidesz olyan környezetet teremtett, amelyben nem lehet, vagy nem érdemes teljesítményt kifejteni. Szűkítette a versenypiacot, de a helyére lépő mutyipiacon sem érdemes villogni, lásd a jól menő trafikok büntetését.

Az egykulcsos adó előnyeivel gyakorlatilag csak a közpénzből kitartott holdudvar tud élni, akik zsíros állami állásokban veszik fel túlárazott jövedelmüket a köz kárára, illetve az állami tenderek politikailag megbízható célzottjai. Ők valóban gazdagodnak.

gyongyi70 2014.03.03. 11:38:59

Így van. Az egykulcsos elvileg bejöhetett volna egy felívelő gazdasági környezetben, de így még a gazdaságélénkítő hatását sem tudta kifejleni, mert a még jobban járó középrétegek is inkább félretettek, biztonsági tartalékot képzetek, az igazán gazdagok ráadásul külföldi bankokban.

Egyébként a jelenlegi kormány is visszacsempészte a progresszív adót, mert a járulékplafont megszüntette.

elwood 2014.03.03. 11:42:49

kb. gimnáziumi végzettséggel belátható, hogy a gazdaság felpörgését várni ettől, teljesen téves elgondolás volt. ez minősíti matolcsy és orbán képességeit is.

a felső hányadban keresők fogyasztásában a külföldi és import áruk sokkal nagyobb arányban szerepelnek mint a hazai termékek. külföldi nyaralás, új autó, kaviár. hazai sertéshúsből nem vesz többet, mert eddig is annyit vett amennyit akart.

más kérdés, hogy az adócsökkentésnek lettek volna előnyei, pl. a képzett munkaerő elvándorlását csökkentendő, de ezt hathatós egyéb intézkedésekkel, (manyup elkobzás, adóemelés más területen, forintleértékelés) sikerült semlegesíteni.

az össz adóterhelés pedig nem csökkent.

egyéb hátrány az adórendszer többi részének eszelős elbonyolítása, (kompenzálni a minimálbérest, aztán kompenzálni a minimálbérest foglalkoztatót a minimálbérest kompenzáló kompenzációért ...)

talán egy kis gazdaságfehérítő hatása lehetett.

phaidros 2014.03.03. 11:43:43

@gyongyi70: igen, a járulékplafonról nem szokás beszélni. Pedig amikor még alkalmazott voltam, a 7-8. hónap környékén elértem a járulékplafont, és onnantól százezres nagyságrendben kaptam több nettót. Karácsony előtt tökéletes volt. :)

sanyix 2014.03.03. 11:44:09

@nu pagagyí: Az a gáz, hogy aki többet dolgozik, az általában kevesebbet keres ;)

elwood 2014.03.03. 11:47:03

@nu pagagyí: "Az egykulcsos adó előnyeivel gyakorlatilag csak a közpénzből kitartott holdudvar tud élni"

a jól kereső bejelentett alkamazottak is jól jártak. ( én is. nagyon.) tipikusan a multiknál.
persze ettől még a többi rombolást elnézve, nem lett pozitív az összkép.

gyongyi70 2014.03.03. 11:53:44

@elwood: kb. igen.

de ami a közpénzt illeti, a közszférában 208 óta béremelés nem volt, cafetériát, minden egyéb juttatást megszüntettek, ezért az egykulcsos épp csak kompenzált a jobban keresőknek, rosszabbul keresők meg úgy jártak. Persze, holdudvarnál lehet, hogy másképp..

Kisebb multiknál pedig gyakori jelenség volt, hogy a dolgozói elégedetlenséget megelőlegezendő lejjebb emeltek, feljebb meg nem, mert "ti úgyis jól jártatok az egykulcsossal", ám az infláció, egyebek miatt lassan az az előny is erodálódik.

gyongyi70 2014.03.03. 11:54:45

@gyongyi70: elvitte a hsz-em felét a kisördög... szóval 2008 óta nem volt béremelés, emellett a cafetériát, egyéb juttatásokat megnyírbálták

csorsza 2014.03.03. 11:55:42

A többkulcsos adózás idejében sem volt kevesebb ún. szegény. Nehogy már úgy emlékezzen akárki is, h akkor kánaán volt a rosszul keresőknek. Is.

erol 2014.03.03. 11:59:28

@csorsza: Ezt senki sem állította.

nincs_nick 2014.03.03. 12:06:17

Az OP miért keveri az egykulcsos adót az adójáváírás eltörlésével vagy a családi adókedvezménnyel? Három teljesen különböző dologról van szó, a legnagyobb lyukat egyébként a családi adókedvezmény ütötte.

Egyébként egyet értek a szerzővel, az egykulcsos igazságtalan. Miért fizetek én, aki saját erejéből tanult és tanul most is 10x-20x több adót, mint más? Javaslom midenki fizessen havi 500eFt adót mert úgy lenne igazságos.;) Ugye mennyire más ha így nézzük az igazságosság kérdését?:D

nyuggernyúzó 2014.03.03. 12:08:15

Az egykulcsos adó a fidesz egyik ritka jó lépése volt. Tessék tanulni, dolgozni és akkor lesz pénz. Nam a jobban keresőkre kell irigykedni. 2, maximum 3 millió felnőtt az, aki lerak valamit az asztalra ebben az országban, a maradék 5-6 millió here. Ezek a paraziták demokratikusan szipolyozzák az adófizetőket.

jet set 2014.03.03. 12:24:18

"A jelenlegi adórendszer igazságtalan, a progresszív adórendszer sem bünteti a munkát és a tehetséget, ugyanúgy teljesítményre ösztönöz. Mégis van benne egy szolidáris elem."

Öööö, miért is? Most aki 5x többet keres, az 5x több adót fizet. Ez nem elég szolidáris? Az az igazi ösztönző, hogy aki 5x többet keres, az fizessen 20x több adót? Azt hiszem, ha ezt újra bevezetnék, akkor én is szedném a sátorfámat.

2014.03.03. 12:25:48

@nincs_nick: Ott a pont ;)
De jajj, többségi demokrácia van, és a nép nem ezt akarja ...

erol 2014.03.03. 12:25:52

@nyuggernyúzó: Annyira unalmas már ez ez idegesítő böfögés, hogy aki 500 e alatt keres az lusta, buta, irigy, csúnya, büdös stb. Herének nevezni az orvosokat, tanárokat, tűzoltókat, bolti eladókat, mezőgazdasági munkásokat azért több mint durva. Óriási félreértés összekeverni a munkanélkülieket és azokat akik reggeltől estig dolgoznak 100-200 ezerért.

jet set 2014.03.03. 12:26:04

@erol: Dehogynem. Például ez az írás is ezt állítja. A legjobban azok az írások tetszenek, amelyikben egyszerre szerepel, hogy mekkora köcsögség, hogy a minimálbéres milyen szarul keres, de a minimálbér nagyon magas.

erol 2014.03.03. 12:27:17

@jet set: Nagyon hiányoznál...

Behajtó70 2014.03.03. 12:28:37

Sok ostobaságot olvasni fentebb. Egy része csak rosszindulatú, egy része szimpla butaság.

Mivel az adó nem fix összeg, hanem %-os, így nem egyforma az adófizetés, több pénzből többet kell adózni, lásd 100 Ft 20%-a 20 Ft, 1000 Ft 20%-a 200 Ft. és ugye a 20 Ft és a 200 Ft nem ugyanaz.

Másrészt, a jelenlegi adózás a munkát jutalmazza, a minimálbért pedig sújtja (ami sok esetben csak bújtatott adócsalás, mert efelett is kapnak az emberek, csak zsebbe).

A társadalomnak termelésre, munkára van szüksége. Ezért kell ezt támogatni, nem a minimálbért és amunkanélküliséget.

A társadalomnak utánpótlásra is szüksége van (utódok), érthetetlen, hogy a blogger miért megy ennek neki. Nyilván nincs gyereke. Sem rendes fizetése.....biztosan ezért dühös és fröcsög ostobaságokat a világba.

jet set 2014.03.03. 12:28:51

@erol: Kapitalizmus van. Ha nem tetszik egy tűzoltónak, hogy ennyit keres, csináljon mást vagy menjen külföldre, hátha ott is keresettek a tűzoltók és jobban megfizetik. Ha senki nem menne itthon tűzoltónak, akkor megfizetnék őket. Amíg ilyen fizetésért is mennek, addig nem fognak több pénzt kapni.

erol 2014.03.03. 12:29:20

@jet set: Szó nem volt arról, hogy a minimálbér nagyon magas. Egyébként miért magas 100 bruttó?

jet set 2014.03.03. 12:29:37

@erol: Maradjon akkor itthon a sok nyugdíjas, minimálbéres, segélyes, meglátod, milyen jó ország lenne. Faszfej!

jet set 2014.03.03. 12:30:36

@erol: Szöveget tudsz értelmezni? Nem ebben az írásban volt arról szó, hogy magas a minimálbér, hanem a hasonló színvonalú, buta írásokban.

Mészáros Laci 2014.03.03. 12:31:33

@elwood:

"gimnáziumi végzettséggel belátható, hogy a gazdaság felpörgését várni ettől, teljesen téves elgondolás volt. ez minősíti matolcsy és orbán képességeit is."

egyetemi végzettséggel pedig az is belátható, hogy a magas jövedelműek egy része úgyis adót csal, rajtuk nem segített az alacsony SZJA, vagyis lehetnek közöttük, akiknek már jobban megéri ha ezt az adót megfizeti, mintha pénzmosás költségeit (és kockázatait).

a magas jövedelműek másik rész a multi cégek magasan kvalifikált alkalmazottai. ha túl magasak a közterhek, a multi cégek egyszerűen átköltöztetik az igényes munkát végző tevékenységeket olcsóbb országokba. így igazságosabb lesz a magyar jövedelmek megoszlása, mert a mérnökök között is magasabb lesz a munkanélküliség.

de mondom, ezekhez az összefüggésekhez már egyetem kell.

matolcsyról nem beszélnék, örülök, hogy egyelőre rendben van a vérnyomásom.

erol 2014.03.03. 12:32:19

@jet set: Ezzel az erővel a fél ország leléphetne.. Mi ebben a poén?

sas70 2014.03.03. 12:32:20

Az 5-6 millióban a te szüleid, meg a gyerekeid is beletartoznak. Egyébként jó számokat írtál 3 millió lerak valamit az asztalra, 6 millió here, ez 9 millió. 500 ezer külföldön dolgozik, 500 ezer ember, meg semmilyen ellátást nem kap vagy esetleg 46 ezerből él (tengődik). Tényleg jó lépés volt!

Mészáros Laci 2014.03.03. 12:33:51

@jet set:

valóban különös azt olvasni, amikor egyik bekezdésben a minimálbér emelése miatt ágálnak a publicisták, a következő bekezdésben pedig szociálisan érzékenyek a minimálbért keresőkkel.

de van akinek a koherens gondolkodás nem kötelező, sőt.

erol 2014.03.03. 12:35:41

@jet set: Maradjon akkor itthon a sok nyugdíjas, minimálbéres, segélyes, meglátod, milyen jó ország lenne. Faszfej!

Már megint a szokásos csúsztatás.

Mészáros Laci 2014.03.03. 12:36:58

@jet set:

a közepes vagy alacsony jövedelműek soxor az hiszik, hogy ha jobban keresnének megoldódnának a gondjaik.

közben meg pont hogy nem. csak ők ezt még nem tudják. Freud egyszer azt mondta, hogy jobban szereti a gazdag pácienseket; nem mintha többet fizetnének, de már tudják, hogy tényleg nem a pénzen múlik a boldogság, sőt.

(ez persze csak a szegénység és a nyomor közötti határ *fölött* igaz.)

Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2014.03.03. 12:38:19

Két tény:

- az egykulcsost nem OV és Matolcsy vezette be, hanem Bajnai és Oszkó (+ Kóka)
mandiner.blog.hu/2011/09/22/egykul_a_csos_politika_bajnai_az_mszp_es_a_kulcsok

- A létminimum alatt 2010 előtt is majdnem ennyien éltek (sajnos)
egyenlito.eu/lakner-zoltan-vonal-alatt/

A kettő nem függ össze.

movhu 2014.03.03. 12:39:19

Az persze senkinek nem tűnik fel, hogy az összes adó 42%-át még így is a "10"-es csoport fizeti be.

"progresszív adórendszer sem bünteti a munkát és a tehetséget, ugyanúgy teljesítményre ösztönöz"
A progresszív adórendszer feketézésre ösztönöz. A mára kialakult minimálbér+zsebbe konstrukció az elmúlt sok év progresszív adórendszerének köszönhető. Az év végi bónuszok kifizetése még nagy és ismert cégeknél is több esetben borítékban történt, mert a jól kereső dolgozóra egy kisebb vagyont kellett volna még költeni némi alamizsnáért, amit év végén kap.
Lehetne még sorolni, de a lényeg, hogy egy olyan adózói morál mellett mint a magyar leginkább a 0%-os SZJA és a 100%-os ÁFA volna jó, de ugyebár a nyitott határok miatt ez nem kivitelezhető, tehát rejtett módon kell a fogyasztást adóztatni, kismillió kis adóval.

Muzsikok közt 2014.03.03. 12:39:28

A SZOCKÓ IGAZSÁG ADÓ támogatottsága jelenleg 18-20%, úgyhogy pofátokat befogjátok, kurvák!

movhu 2014.03.03. 12:43:06

@Mészáros Laci: És tegyük hozzá, hogy a magas jövedelmű, multinál dolgozó alkalmazott az, aki a legkönnyebben tud meglépni az országból, ha még egy viharlámpát akarnak a tökére akasztani.
A szorongató lépések oda is vezethetnek, hogy egyszer csak az országban kizárólag azok maradnak, akik el akarják magukat tartani, csak már nem lesz kivel.

Muzsikok közt 2014.03.03. 12:44:32

@Valós Kilométer: '- az egykulcsost nem OV és Matolcsy vezette be, hanem Bajnai és Oszkó (+ Kóka'

Te hülye vagy? Mit vezetett be Bajnai meg Kóka? Az egykulcsost? Na ne bassz!

movhu 2014.03.03. 12:46:52

@elwood:
"az össz adóterhelés pedig nem csökkent.
...
talán egy kis gazdaságfehérítő hatása lehetett."

Meg is fogtad a lényeget. Sikerült az eddig feketén áramló pénzek egy részét bekergetni a rendszerbe. Itt, ahol az adócsalás össznépi nem igazán lehetett volna jobbat tenni, mert munkaadó és munkavállaló közösen érdekeltek abban, hogy csaljanak.

Sequoyah 2014.03.03. 12:47:42

Az eddigi többkulcsos adó komoly baja, hogy mihelyst valaki elkezd viszonylag normálisan keresni, már kapja a nyakába a legmagasabb adókulcsot. Pedig még messze van a gazdagságtól, épphogy el tud tartani egy családot.
Egy esetleges felső adókulcsnak valóban a jól keresőkre kell koncentrálnia, nem arra aki kap 300-500 bruttót, mert az még mindig semmire sem elég.

lobaszopiatej 2014.03.03. 12:55:45

Az egykulcsos mint elv jó, az efelé tett apró irányváltás is jó.
Főleg ingatlanadó nélkül.
De nem ettől döglődik a gazdaság.

Én is jól jártam, mostmár talán megéri itthon maradnom.

Nem adót kellene emelni, hanem a kiadási oldalt csökkenteni (pl. papcsákolás megszüntetése: milliárdos ügyvédi keretszerződések nyilvánossá tétele)!

Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2014.03.03. 12:57:36

@Muzsikok közt: Ha elolvasnád a linket is akkor látnád, hogy ők találták ki az egykulcsos alapjait. Ugyanis a második kulcsot a bruttó 1 MFt-os határ fölé tették, ami felett a Mo-i dolgozók kb 0,1% lehet (azaz egykulcsos). A Fidesz részéről "csak" annyi módosítás történt, hogy kivették a felesleges korlátot (ami csak adminisztratív teher lett volna) és 1%-kel lejjebb vitték a kulcsot.

movhu 2014.03.03. 13:00:44

@Sequoyah:
2008-ban egy nettó 200.000-es munkabér a munkáltatónak 500-ba került. Most ez már "csak" 400-ba kerül, azaz még mindig a duplája.

És látható, nem milliós fizetésekről beszélünk.

Muzsikok közt 2014.03.03. 13:07:03

@Valós Kilométer: Kit érdekel hogy mit találtak ki? Mit kellett azon kitalálni egy csomó helyen egykulcsos volt már sokkal korábban.

A politika nem kitalálás hanem megcsinálás.

Mclaurin 2014.03.03. 13:08:11

A sok minálbérre bejelentett adóelkerülő és zsebbe fizető miatt nincs mit tenni minthogy nem a jövedelmeket hanem a fogyasztást kell adóztatni. És erre a célra tökéletesen megfelel az egykulcsos adó.

gabcigirl 2014.03.03. 13:08:54

"Az adórendszernek valóban a teljesítményre kell ösztönöznie és jutalomban részesíteni a munkát és a tehetséget."

Ez ebben a formában azért hülyeség, mert rengeteg olyan szakma van, ami Q rosszul fizet. Függetlenül attól, hogy tehetséges-e benne valaki vagy sem. Igen, diplomás területen is van ilyen...

Az egykulcsos lószar a piacon agyonsztárolt 2-3 szakmát, meg a mutyimatyi politikusokat kivéve senkinek nem kedvez.

Valós Kilométer · http://www.valoskilometer.hu 2014.03.03. 13:10:55

@Muzsikok közt: Még mindig nem olvastad el: " A törvényszöveget végül egyöntetű kormánypárti támogatás és ellenzéki elutasítás mellett fogadta el a Parlament június 29-én.".

Ez elfogadott adótörvény volt, így 2011-től ez lépett volna életbe. Persze azóta mást mondanak, mert a politika azt kívánja, de ez is ékesen bizonyítja, hogy mindkét politikai oldal szerint JÓ dolog az egykulcsos.

Muzsikok közt 2014.03.03. 13:12:39

@Valós Kilométer: Adótv-t nem fogad el a parlament akkorra, amikor már nem az a parlament lessz.

Bolsi trükk, trükkök százai.

kcsortuleninrogyilszja (törölt) 2014.03.03. 13:16:59

Kormányváltásnál fogták az egész adórendszert és úgy ahogy van, szó szerint széjjelqrták az egészet, ezzel együtt az egész gazdaságnak adtak és adnak folyamatosan pofonokat, ami próbálja korrigálni a hülyeségeket, de baromira nem megy.
Egykulcsos?
Nézzetek már körbe birkák, a nyugati államokban többkulcs van - Anglia és Németország, csak a két "népszerűt" említsem - ott sincs az, hogy aki nagyobb kulccsal adózik az kevesebbet is dolgozik daffke, mert többet vonna le.
Ezt a baromságot nyomatja a marhája ide haza, közben az ország meg szétrohad a hülye gazdaságpolitika miatt, mert ezzel az egykulcsos baromsággal - többek közt - a belső fogyasztás romokban.

De hajrá, ami nyugaton működik - többkulcs - hát mi az nekünk!
A nyugat rohad, hajrá keleti nyitás és lóf@sz kínai bérek, hogy még jobban megdögöljön a magyar munkavállaló a szaros 80-100 ezres éhbérért.

Hajrá fideszes agyatlanok, mert viki mondta és csinálta, ez akkor tuti jóóóóóóóó!!

Muzsikok közt 2014.03.03. 13:22:01

@kcsortuleninrogyilszja: 'De hajrá, ami nyugaton működik - többkulcs - hát mi az nekünk!'

A nyugati többkulcsost nyugodtan bevezetheti az emeszpé, ha valaha kormányra kerül. 2010 előtt azonban nem ez volt, a nyugati többkulcsoshoz Orbán 1kulcsosának sokkal több köze van mint a bolsi kuláktörvénynek.

WildBear 2014.03.03. 13:25:13

Szerintem az egykulcsos adó bevezetésével egy társadalmi igazságtalanságot szüntettek meg.
Aki 2x annyit keres, az így is arányosan 2x annyit adózik; nem várható el, hogy ARÁNYTALANUL többet tegyen bele a nagy közös kalapba, csak azért, mert ő esetleg tanult, és igyekezett.
Amúgy is, aki többet keres, az többet fizet be az SZJA-n túl is, pl. ÁFA formájában.

WildBear 2014.03.03. 13:28:01

@movhu: "És tegyük hozzá, hogy a magas jövedelmű, multinál dolgozó alkalmazott az, aki a legkönnyebben tud meglépni az országból, ha még egy viharlámpát akarnak a tökére akasztani.
A szorongató lépések oda is vezethetnek, hogy egyszer csak az országban kizárólag azok maradnak, akik el akarják magukat tartani, csak már nem lesz kivel. "

Pontosan.
Ez az a réteg, amelyiket ha sokat b@sztatnak, akkor könnyen lelép az országból, mivel máshol is piacképes a tudása.
És akkor tényleg nem maarad más, csak a nyugdíjasok, munkanélküliek, meg minimálbéresek...

movhu 2014.03.03. 13:31:57

@kcsortuleninrogyilszja: Ja, pl. Németországban, csak nem ártana mélyére nézni a dolgoknak, például annak, hogy családi adórendszer van, és tök máshová esnek a határok is. Progresszív, csak egészen más vonalak mentén.

laci_52 2014.03.03. 13:35:12

@Mclaurin: "A sok minálbérre bejelentett adóelkerülő és zsebbe fizető miatt nincs mit tenni minthogy nem a jövedelmeket hanem a fogyasztást kell adóztatni"

Igenis van mit tenni! Az adócsalókat le kell buktatni és meg kell büntetni, erre van a NAV!

A fogyasztás erőteljes adóztatása - különösen a világrekord 27%-os ÁFA - visszaveti a fogyasztást, ezért tartunk ott, ahol. Odafönt beláthatnák, hogy fogyasztás nélkül nincs növekedés és így ez az adórendszer zsákutca.

Ha mindenáron meg akarják tartani az egykulcsos adót, sokkal igazságosabb volna a minimálbér mértékéig visszahozni az adójóváírást sé 20%-os egységes kulcsot alkalmazni, hogy ne legyen bevételkiesés.

Muzsikok közt 2014.03.03. 13:38:01

@laci_52: 'A fogyasztás erőteljes adóztatása - különösen a világrekord 27%-os ÁFA - visszaveti a fogyasztást, ezért tartunk ott, ahol.'

Tehát ezért mozdult ki az oszág a csődből.

'Odafönt beláthatnák, hogy fogyasztás nélkül nincs növekedés és így ez az adórendszer zsákutca.'

Ahelyett hogy hülyeségeket mantrázol gondolkodj 3 másodpercig. Abból gazdagodsz meg, hogy vásárolsz, fogyasztasz? Nem inkább ettől szegényedsz el?

Szűtté mamá? Szűjjé! 2014.03.03. 13:43:33

Az egykulcsos szja jó és igazságos(abb). A többkulcsost láthattuk működés közben 2010-ig. Bejött? Fejlesztette a gazdaságot, vagy csak az adócsalást fejlesztette?

laci_52 2014.03.03. 13:47:08

@Muzsikok közt: Az ország valóban kimozdult a csődből, de a növekedés jóval nagyobb lehetne, ha az adórendszer nem akadályozná.

A fogyasztás növekedésétől nem én leszek gazdagabb, hanem az a termelést és ezáltal a növekedést serkenti: többet lehet termelni és eladni, ha nagyobb a kereslet és a vásárlóerő.

Ha a szegényebbeknél több pénzt hagynának, mostani szűkös körülményeik miatt ezt a többletet ők mind elköltenék, azaz többletfogyasztás keletkezne.

Az egykulcsos adóval a gazdagabbaknak adott pluszpénzből viszont inkább megtakarítás lesz, mint fogyasztás.

nu pagagyí 2014.03.03. 13:51:40

@Mclaurin: Az igazán fineszeseknek mindegy, hogy a többkulcsos, vagy az egykulcsos adót csalják el. És pont ők azok, akik itthonról nem is nagyon fogyasztanak.

Az egykulcsos adó lényege Fideszes előadásban az lehet, hogy a magas keresetű köztisztviselőknek, képviselőknek, polgármestereknek burkolt béremelést adjanak. A bruttó jövedelemről készült statisztika szerénységet mutat, a felvett lóvé szelektív növekedése rejtve marad. Nagyobb emelés ez, mint amit Medgyessy adott anno, csak ezt most kevesebben élvezik.

A másik fontos szempont, hogy a közpénzből finanszírozott "szakértésekért" és "tanácsadásért" járó pénzből a kőbunkó állami megbízó is egy söralátéten tudja kiszámolni saját korrupciós részesedését.

Darth Revan 2014.03.03. 13:56:24

@Rezsicsökkentő Hapcibenő:

Nem az egykulcsos adoval van baj, hanem hogy azzal egyutt megszunt az adojovairas, igy helyettesitve meg a magasjovedelmuek be nem fizetett adojat.
A minimalbert meg jol megemeltek (bruttoban), hogy legalabb sokkal rosszabbul ne jarjanak az alacsony keresetuek (a netto nem emelkedett), de ezzel meg azt erik el, hogy mivel meg dragabb a foglalkoztatas, igy a cegek vagy kevesebb embert foglalkoztatnak, vagy csak reszmunkaidosnek jelentik be a dolgozoikat.

Szoval Orban nemzeti focialista kormanya mindent elszar, mert csak bologato janosok kerulhetnek pozicioba, aki a vezer minden hulyesegere bologatnak.

Memnon 2014.03.03. 13:56:56

Az egykulcsos adóról le kellene már szállni.
Egy olyan országban ahol az adócsalás nemzeti sport, a társadalmi szolidaritás pedig a 0-hoz konvergál teljesen értelmetlen a több kulcsos, progresszív adórendszer. A versenyszférában nagyrészt a minimálbér + boríték volt a divat. A felső kulccsal adózók jelentős része közalkalmazott vagy MÁV/BKV-hoz hasonló állami cég alkalmazottja volt. Magyarul a szarnak egy pofon tipikus esete. Ha a munkaadó és a munkavállaló is elakarja sumákolni az adót akkor az SZJA és minden bér jellegű adó el is lesz sumákolva mint ahogy az történt is.

A fogyasztás általános felpörgetésével nem leszünk kint a vízből. Ugyanis nagyobb részt import termékeket fogyasztanánk abból meg nem lesz gazdasági fellendülés, meg új munkahely csak külker.egyenleg romlás.

Amit abba kellene hagyni az a külföldi tőke és az EU démonizálása. Lehet, hogy az energiaszektor és a bankok esetében még igazuk is van csak sajnos a magyar választó nem válogat ennyire. Az ő fejében minden külföldi tőkés cionista ellenség, hiszen egykutya mind. A külföldi tőkés sem differenciál ennyire, mert ő meg úgy van vele, hogy mi van ha holnap a multinacionális tejüzem lesz az ellenség akitől meg kell védeni a magyar parasztot.

DemoJoe 2014.03.03. 14:01:38

Ebbe a társadaloban mindig van egy réteg aki a másik zsebébe kutat. Ez nem az a réteg aki reggel bemegy tanítani, gyógyítan... Ez mindig is a kisstílű baszakodós alkalmanként hangos réteg. Tessék tanulni, dolgozni, kockázatot sőtmitöbb felelősséget vállalni! És ezt elismeri majd a szűkebb és bővebb társadalom.

Ne érdekeljen! 2014.03.03. 14:08:10

@nu pagagyí: ez nem igaz, mindenki jobban járt vele aki átlépte a kb 200eFt-os havi bruttót.

"Mégis van benne egy szolidáris elem."
Hát nekem már a tököm tele van a szolidaritással... Olyan veszett szolidáris vagyok, hogy a munkáltatóm által rámköltött pénz 50%-át eleve odaadom az államnak mint adót. Aztán ha vásárolok, akkor a maradék 27%-a is az állam zsebében köt ki. Ha a pénzem szeretném kamatoztatni, akkor annak kb 20%-át megint lesápolják (tehát az adózott jövedelmemmel sem kezdhetek akármit).

Köszönöm, de nekem ennyi bőven elég a szolidaritásból!

Ne érdekeljen! 2014.03.03. 14:12:06

@Muzsikok közt: az egyénnek nyilván kevesebb pénze lesz ha vásárol, de a gazdaságot a fogyasztás indíthatná be. Ha magasak az adók, akkor nincs belső fogyasztás. Úgyhogy nem volt az akkora hülyeség, mint ahogy te gondolod.

neoteny · http://word.blog.hu 2014.03.03. 14:27:30

@laci_52:

"Az egykulcsos adóval a gazdagabbaknak adott pluszpénzből viszont inkább megtakarítás lesz, mint fogyasztás."

És ez az a megtakarítás amit úgy hívnak hogy tőke, hiszen senki sem tartja a nagyösszegű megtakarításait a párnacihában (vagy annak modern megfelelőjében, a minimális kamatozású bankszámlán). A befektetett tőke pedig működik: gyár vagy üzem épül belőle, gépsorokat vesznek belőle, alkalmazottakat fizetnek belőle stb. Tehát egyrészt a fogyasztáshoz járul hozzá (nem fogyasztói végtermékek fogyasztásával, hanem termelőeszközök fogyasztásával), másrészt biztosítja a a fogyasztáshoz elengedhetetlenül szükséges termelést.

neoteny · http://word.blog.hu 2014.03.03. 14:37:31

@laci_52:

(Azt már csak zárójelben jegyzem meg hogy a "gazdagabbaknak" _nem_ "adnak pluszpénzt" akkor amikor kevesebbet vesznek el tőlük. Az csak akkor lenne igaz ha minden jövedelem az államé lenne és az abból adna valamennyit a dolgozóknak, beleértve a "gazdagabbakat".)

Memnon 2014.03.03. 14:55:07

@neoteny:

A probléma csak ott van, hogy mivel kormányunk a nagy eszével üldözi a bankokat és retorikailag a tőkét is, így ez a tőke részben külföldi bankszámlákon landol, illetve itthon nem épül belőle semmi mert kitudja holnap ki lesz az ellenség aminek nonprofit kell működnie rendeletileg.

neoteny · http://word.blog.hu 2014.03.03. 15:00:00

@Memnon:

Valóban; de ez nem a megtakarító "gazdagabbak" sara, hanem a (mindenkori) kormányzaté.

WildBear 2014.03.03. 15:22:00

@neoteny: "(Azt már csak zárójelben jegyzem meg hogy a "gazdagabbaknak" _nem_ "adnak pluszpénzt" akkor amikor kevesebbet vesznek el tőlük."

Pontosan !
Rohadtul álszent, és szemforgató dolog azt mondani, hogy az egykulcsos adó "a gazdagoknak" ad több pénzt. Helyesebben; kevesebbet vesz el tőlük, mint a kétkulcsos, de így is többet fizetnek be, mint "a szegények".
Mellesleg "a szegények" nagy része is csak irigykedni tud.
"Elvenni" a gazdagoktól, az tetszene ! De nyelvet tanulni, szakmát szerezni, hogy magasabb értékük legyen a munkaerőpiacon, azt nem.

Memnon 2014.03.03. 15:25:33

@neoteny:

Nyilván nem a gazdagok sara. Sőt nem is az egykulcsos SZJA a hibás. Csak arra próbáltam rámutatni, hogy az egykulcsosot bevezető kormányunknak, hogy sikerült keresztbe vernie az eredetileg jó ötletet.
A gazdaságpolitikának konzisztensnek kell lennie máskülönben sikerül mindennek a hátrányát bezsebelni az előnyei nélkül. Ha nonprofit szolgáltatás, mocskos tőkés, kizsákmányolt munkásosztály jelmondatokkal operálunk akkor ahhoz progresszív adórendszer (adóztassuk meg a burzsujokat) dukál.
Ha egykulcsos adót szeretnénk ami a megtakarítások felhalmozásának és a tőkésedésnek kedvez, akkor nem baszogatjuk a bankokat amik ezt a tőkét közvetíteni hivatottak, nem csinálunk nép ellenséget a profitot termelő tőkésből. Helyette viszont kisebb államot csinálunk, hogy ne kelljen a másik kezünkkel behajtani amit az egykulcsossal adtunk, stb.

neoteny · http://word.blog.hu 2014.03.03. 15:29:38

@Memnon:

(Azt csak zárójelben jegyzem meg hogy te is beleesel a retorikai csapdába amikor olyat írsz hogy "amit az egykulcsossal adtunk".)

Memnon 2014.03.03. 15:47:20

@neoteny:

A retorikai csapda jogos :)

@WildBear

Egy idegen nyelvet már általános iskolában meg kéne tanítani, nem csak az "embereket" hibáztatni, hogy tessék nyelvet tanulni saját zsebből közel 1 éves fizetést ráköltve.
Szakmát tanulni felnőtt fejjel meg leginkább a műkörmös, lakberendező, eladó, virágkötő vonalon lehet Budapesten kívül. Bár Magyarországon ez is elsősorban papírt ad és nem szakmát. 150 órás hegesztő tanfolyam és társai ugyebár.

Mad Mind 2014.03.03. 15:58:45

@DemoJoe:
Anyád hogy van? Ettől a tessék tanulni maszlagtól robban el az agyam. Attól, hogy papírod van nem lesz több a fizetésed Magyarországon. Az csak arra jó, hogy több helyen ajánljanak minimálbért valamivel meghaladó fizetést.
Lásd a tanárokat, orvosokat. Szerinted ők nem tanultak?

WildBear 2014.03.03. 16:08:08

@Mad Mind: Olyan dolgot kell tanulni, amitől értékes leszel a munkaerőpiacon ! Tehát nem kamudiplomát kell szerezni, hanem értékes, használható tudást.
Tanárok, orvosok; mi közük van az ő arcpirítóan alacsony bérüknek az egykulcsos adóhoz..?
Az ő fizetésüket (+ a kórházi nővérekét) emelni kellene, egykulcsos adótól függetlenül.

nincs_nick 2014.03.03. 22:13:41

@Mad Mind: Dehogy nem értékesek, de a tanárok, orvosok nagyjából szja vonalon semmit nem számítanak, mivel az állam saját magát adóztatja az ő fizetésüknél. Hogy értsd:

2009-ben egy 500eFt-os bruttóból a dolgozó megkapott 260-at, a munkáltató által kifizetett 670eFt-ból. 2014-ben a munkáltatónak az 500 bruttó 642-be kerül, de a dolgozó megkap 327-et. Ergo egy orvosnál ez mindössze kemény 67eFt-os változást okoz, mivel a többi pénz egyébként sem fizette ki magának az állam.

Egyébként rengeteg a hiányszakma itthon. Pl. hegesztőből annyira lenne igény hogy Dunát lehetne rekeszteni velük. Csak éppen aki ilyesmit hajlandó lenne 300-ért csinálni, az már inkább millió fölötti fizuért csinálja ezt külföldön. Lelépett 500.000 ember négy év alatt és kb. van még 200.000 versenyszférás aki húzza az országot. Igen, ennyi összesen, mert ezek fizetnek érdemben szja-t (2010-ben a 80%-ot ők fizették a kétkulcsosnál!). Na most ha ezeknek a nyakára visszarakják, ők is lépnek, aztán lehet gondolkozni, hogy honnan lesz pénz a nyugdíjakra...
süti beállítások módosítása