Miközben Varga Mihály bejelentette II. csomagját, Állami Légiszállító Flotta létrehozásáról, illetve korszerű szállítógépek rendszeresítéséről döntött a kormány. A beszerzésre pályázatot írt ki a Magyar Honvédség. Potom öt milliárdért.
Persze azokban az időkben, amikor stadionokra röpködnek állami milliárdok, ez az öt tulajdonképpen nem tétel. Belefér. Mégis felmerül bennünk a kérdés: ugye nem arról van szó, hogy pártunk és kormányunk presztizskérdést csinál abból, hogy Orbán Viktor milyen repülővel érkezik a fontosabbnak kikiáltott látogatásaira? A Szijjártót is komolyabban vennék az arab világban, ha állami géppel érkezne, nemde? Arról nem is beszélve, hogy a majdani augusztus 20-i légiparádékon a három gépes kötelékkel éppen kijön a győzelmi formáció V-alakzata.
Állami Légiszállító Flotta = három gép ötmilliárdért
Már májusban megszellőztette a Magyar Nemzet, hogy várható a kiszolgált, lassan negyven éves orosz gyártányú An-26-os szállítógépek, az Ancsák cseréje. A kormánypárti napilap 5-10 milliárdos keretösszegről tett említést, amelyből 2-6 repülőgépet lehetne beszerezni. Az is kiderült, hogy a nyilvánvalóan szűkös keret miatt nem feltétlenül új gépekben gondolkoznak a döntéshozók. Tág határok között mozoghatnak a különböző elképzelések a gépek esetleges bérletéről illetve lízingjéről, és természetesen használt gépek beszerzése is szóba jöhetne. Bő egy hónap elteltével végül kiírták a hivatalos pályázatot.
Bár a “nemzeti” jelzőt ezúttal hanyagolták, a grandiózus névadást így sem sikerült elkerülni. A jövőbeni Állami Légiszállító Flotta három repülőgépből állhatna fel. Háromból. Az egyik lehetséges variáció szerint két személyszállító, és egy személyszállításra is átalakítható tehergép kerülne rendszeresítésre. A másik elképzelés ennek a fordítottja: két, klasszikus katonai teherszállító, és egy személyszállításra használandó repülőgépet szerezne be a Magyar Honvédség.
Mindezt ötmilliárdos keretösszegben képzelik el a honvédség szakértői. Kétségtelen, hogy új gépekre szüksége van a még mindig elavult orosz technikát alkalmazó légierőnek. Azonban ez az összeg körülbelül arra elég, hogy néhány évre - ötnél több, de tíznél valószínűleg kevesebb - biztosítsák a minimális szinten hazánk harcászati szállító képességét. Három géppel. Hosszabb távra semmiképp sem jelent megoldást a kiírandó tender. Ha pedig azt is figyelembe vesszük, hogy az Ancsák üzemideje 2015-ben jár le, akkor elgondolkodtató, hogy miért van szüksége a kormányzatnak arra, hogy még az év végéig lebonyolítsa az üzletet.
Ez azért is érdekes, mert az ennél égetőbb szállítóhelikopter-beszerzést a HM nagyvonalúan a 2014-es választások utánra tolta, azzal az indokkal, hogy a tendert mentesítsék az esetleges politikai nyomásgyakorlástól. Hogy lenne ilyen a Nemzeti Együttműködés Rendszerében, afelől erős kétségeink vannak, de szólamok szintjén ez rendben is lenne. Egy normális európai demokráciában valószínűleg így is történik a dolog.
Most már nem luxus?
Olyannyira komolyan vették a kommunikációját az ügynek, hogy a baráti Századvéggel meg is mérették a lakosság helikopterekkel kapcsolatos érzelmeit. Logikus persze a tárca magyarázata, miszerint a forgószárnyasok beszerzése százmilliárdos nagyságrendű kiadás, míg itt potom ötmilliárdról van szó. Ennek ellenére kötve hiszem, hogy a Századvég mostanában feltenné ezt a kérdést: Ön szerint indokolt-e, hogy VIP-szállításra is alkalmas gépeket szerezzen be a Magyar Honvédség? És persze az sem valószínű, hogy Ágh Peti sajtótájékoztatót tartson holmi luxuskiadásokról.
Szóval bújkál az a fránya kisördög az emberben. Azokban az időkben, amikor stadionokra röpködnek állami milliárdok, ez az öt tulajdonképpen nem tétel. Belefér. Arra persze nem elegendő, hogy fenntartsunk mondjuk egy négy-öt szállítógépből álló flottát, amely biztosítaná a szövetségi műveletekben történő részvételt, illetve adott esetben kiszolgálná a missziókban szolgálatot teljesítő magyar katonákat korszerű színvonalon a következő 25 évben. Arra viszont igen, hogy a második, netalán harmadik ciklus végéig az állami vezetők szállítása korszerű, lizingelt vagy bérelt nyugati gyártmányú gépeken történjen.
A vezénylő tábornoknak ez minimum kijár
Mert ugye nem arról van szó, hogy pártunk és kormányunk presztizskérdést csinál abból, hogy Orbán Viktor milyen repülővel érkezik a fontosabbnak kikiáltott látogatásaira. Ha tényleg háborúban állunk a fél világgal, persze ütősebb a menetrendszerinti járat helyett egy, a magyar légierő felségjelzésével ellátott géppel érkezni. A különgép sem rossz , de a vezénylő tábornoknak katonai gép dukál. Ez a minimum. A Szijjártót is komolyabban vennék az arab világban, ha állami géppel érkezne, nemde? Arról nem is beszélve, hogy a majdani augusztus 20-i légiparádékon a három gépes kötelékkel éppen kijön a győzelmi formáció V-alakzata.