Üzenőfüzet

Rajtad a sor! Véleményed van a világról? Igazságtalanság ért? Írd meg nekünk, mi megjelentetjük.

uzenofuzetblog@gmail.com

közösség

     

Friss topikok

Címkék

2015 (1) 56 (1) 5 dolog (1) adatvédelem (1) Áder János (1) aláírásgyűjtés (1) Alaptörvény (2) alkoholstratégia (3) Alkotmánybíróság (1) államadósság (4) állásinterjú (1) álláskeresés (2) állatkert (1) Amerikai Horror Sztori (1) anyáknapja (1) árfolyam (1) árvíz (1) átadás (1) Auchan (1) autó (3) Bajnai Gordon (34) Balogh József (1) baloldal (1) Baloldali összefogás (1) bank (1) Bécs (1) békemenet (1) Belügyminisztérium (1) BKK (1) BKV (1) BKV-ügy (2) Budai Gyula (1) bukás (1) CBA (2) cirkusz (1) családon belüli erőszak (1) Csányi Sándor (1) Demszky Gábor (1) Deutsch Tamás (1) devizahitel (5) DK (5) dohányzás (10) Dopeman (2) drog (1) drogteszt (1) egészségügy (2) egykulcsos adó (4) Együtt 2014 (22) elégtelen (9) ellenforradalom (1) ENSZ (1) EP-választás (2) építkezés fail (3) Erőss Zsolt (1) Erzsébet tér (1) EU (3) Facebook (2) fejlesztés (2) Felcsút (2) fesztivál (4) fiatalok (3) Ficsor Ádám (1) Fidesz (70) film (1) fizetés (1) FKF (3) FKGP (1) foci (20) Fodor Gábor (1) földrengés (1) földtörvény (4) forint (3) forradalom (1) Freak Show (1) FTC (2) Gabriel García Márquez (1) geci (2) gigahitel (1) Godzilla (1) Gomba (1) gyermekvédelem (1) Gyurcsány Ferenc (15) Habony Árpád (1) hadsereg (1) Hagyó Miklós (4) halálhír (1) Harrach Péter (1) hegymászás (1) Hír TV (1) hitelszerződés (2) Hoffman Rózsa (2) hóhelyzet (1) homok (1) húsvét (1) Huszti Szabolcs (1) IMF (2) infláció (3) Ingress (1) internetadó (2) játék (2) Jobbik (12) jobboldali média (1) John Marshall (1) José Mujica (1) jövő (1) kampány (7) Karácsony Gergely (1) kátyú (1) KDNP (5) Kerényi Imre (2) kétharmad (1) Kína (1) Kocsis Éva (1) Kocsis Máté (1) Kóka János (2) költségstop (1) költségvetés (1) kommunista (1) Korea (1) kormány (1) Kormos Kata (1) környezet (4) környezetvédelem (1) Kósa Lajos (1) Kossuth Rádió (1) Kossuth tér (2) Kövér László (2) középosztály (1) közpénz (3) közvéleménykutatás (2) kritika (1) Kubatov (2) külföld (2) kultúra (1) Kumin Ferenc (1) kutya (1) Láng Zsolt (1) Lázár János (9) LEGO (1) levél (4) LMP (10) London (1) Magyar népmese (1) maláj gép (1) Margit híd (1) marketing (1) Matolcsy (1) Matolcsy György (6) média (1) Meggyes Tamás (1) megszállás emlékmű (1) melegjogok (1) meme (1) merénylet (1) Mesterházy Attila (9) metró (2) Mezőkövesd (1) MLP (1) MNB (3) Molnár Gyula (1) MSZP (22) MTI (2) munkahelyteremtés (1) munkanélküliség (1) mutyi (2) Napóleon (1) NATO (1) NAV (3) Navrasics Tibor (1) Nemzeti Italbolt (1) Nemzeti Pedagógus Kar (1) ner (1) Nokia doboz (2) nyelvvizsga (1) Ócsa (1) oktatás (8) Orbán Viktor (61) Óriáskerék (1) óriásplakát (5) Origo (2) Oroszország (6) országjárás (4) orvvadászat (1) Orwell (3) összefogás (1) Összefogás (1) összetartás (1) Oszkó Péter (1) őszödi beszéd (1) osztályozó (1) Ozora (1) Paks (5) paksi bővítés (1) Párizsi Udvar (1) pazarlás (1) pedagógus (1) pedagógusok (1) példa (2) PM (1) Pokorni Zoltán (1) politika (1) portré (1) PSZÁF (1) puccs (1) Puch László (1) Putyin (4) rajzfilm (3) rasszizmus (1) rászorulók (2) rendőri túlkapás (1) rendőrség (5) rezsicsökkentés (11) Rogán Antal (4) rokkant (1) romkocsma (2) RTL (2) sajtószabadság (5) Schiffer András (1) sci-fi (1) Scmuck Andor (2) segítség (2) Simicska (4) Simon Gábor (1) sorozat (1) sport (2) stadionépítés (2) Szahara (1) szavazás (3) Századvég (1) SZDSZ (3) szegénység (11) Székely Ildikó (1) Széles Gábor (1) szemét (1) szesztilalom (1) szex (2) Sziget (1) Szigetvári Viktor (4) Szijjártó (1) Szijjártó Péter (1) színház (1) szobor (1) szociális (1) szovjet emlékmű (1) születésnap (2) szünidő (1) támogatás (3) tanácsok (1) tankönyv-mutyi (1) tankönyvlista (1) Tarlós István (2) társkeresés (2) településfejlesztés (3) testnevelés (1) történelmi tévhit (1) torzszülöttek (1) trafiktörvény (17) tüntetés (4) ügynök (1) Ukrajna (2) urbán (1) utcaátnevezés (1) választás (10) választási csalás (2) választások (2) Varga Mihály (1) Várkert Bazár (2) Városliget (1) végtörlesztés (1) vicces kép (20) vicces videó (3) videó (1) világbajnokság (1) vízilabda (1) Vona Gábor (2) zene (3) Címkefelhő

Mi lesz a forinthitelesekkel?

2013.10.09. 05:33 | Üzenőfüzet | 12 komment

Címkék: infláció szegénység devizahitel IMF Fidesz

Értem én, hogy a devizahitelek esetében megnőttek törlesztő-részletek: gyengült forint és erősödött a svájci frank meg miegymás. No, de kérem szépen mi lesz a forinthitelesekkel? Azokkal, akik korábban is drágábban törlesztettek, mint a devizahitellel rendelkezők. Esetleg tisztában voltak (mert, hogy voltak szép számmal olyanok is) a devizahitelek kockázataival, ezért választották a drágább, ám de kiszámíthatóbbnak tűnő forinthiteleket. Bár, úgy tűnik lassan a kormány is belátja, hogy mennyire igazságtalan a devizahiteleseket pozitívan diszkriminálni, azért ez borzasztóan álságos a kedvezményes végtörlesztés után.Névtel.jpg

Devizahitel, mint hibástermék?

A legtöbb a pénzügyi termékre jellemző az, hogy a kockázatosabbak mindig nagyobb nyereséggel kecsegtetnek. Nem volt ez másképp sem, mint a devizahitelekkel sem. A forinthitelnél alacsonyabb törlesztők bizony annak köszönhető, hogy ez a termék kockázatosabb volt. Na persze a bankokat sem kellett félteni akkor, amikor elszállt az árfolyam és a hasznukat az adós kárára próbáltak minimalizálni. Vagy akkor, amikor a minél nagyobb profit érdekében kampányszerűen reklámozták és fűnek-fának adtak devizahiteleket, csak azzal nem számolva, hogy ha az adós szarban lesz, azt bizony ők is meg fogják érezni. De persze a felelősséget áthárítani az egyik szereplőre mindig a legegyszerűbb. Viszont a devizahitelek elharapódzása és majd a törlesztők elszabadulása egy össznépi társasjáték következménye, amiben mindenki vastagon benne volt.

No, de akkor ki a felelős?

Bár a választási kampányban a Fidesz a szocikra és a bankokra osztja a bűnös szerepét, valójában ők maguk engedélyezték a devizahitelek engedélyezését Viktor első országlása idején. Szintén az első Orbán-kormány tette magasra a jegybanki alapkamatot, megdrágítva ezzel a forinthiteleket. Hiába, azóta nagyot fordult a világ. Sőt, egy parlamenti vizsgáló bizottság is megállapította a szereplők közös felelősségét a ciklus közepén. Persze, akkor még messze volt a kampány. Most kell a devizahitelesek megmentőjének a szerepében tetszelegni. A kormány egyik első és legjobban kivitelezett intézkedése a végtörlesztés lehetővé tevése volt, hogy aztán évekig pepecseljenek az olyan valóban bajban lévő adósoknak szánt programok elindításával, mint amilyen a Nemzeti Eszközkezelő vagy az ócsai lakópark volt.

És a forinthitelesek?

Korábban teljesen úgy tűnt, hogy a kérdés mintha nem is létezne, mintha mindenki forinthitelben adósodott volna ebben az országban. Ez a kép teljesen meg is felel a jobboldali világképnek. A nép zsírján élősködő bankok és a nemzetközi érdekköröket kiszolgáló balliberálisok. Orbán pedig most arra szólította fel a bankokat, hogy erkölcsi(!) alapon módosítsanak a hitelszerződéseken. Ugyan ezek az emberek a végtörlesztéssel, akik erkölcsre hivatkoznak a végtörlesztéssel több tízmillió forint adósságtól szabadulhattak meg. Miközben azok, akiknek hátralékai vannak és már régen nem tudják törleszteni a részleteket mehetnek az utcára. Ilyen a kormánypárt erkölcse. Dettó, mint a rezsicsökkentés, ahol természetesen szintén többet fogyasztó, így több pénzből élők járnak jól, szemben azokkal, akiknek már nincs hova tovább húzni azt a bizonyos nadrágszíjat.

 

Ha szeretsz minket olvasni, lájkold blogunk Facebook-oldalát!

A bejegyzés trackback címe:

https://uzenofuzet.blog.hu/api/trackback/id/tr1005550921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kalandfereg 2013.10.09. 19:55:42

Mint olyan ember, aki pontosan azért vett fel forinthitelt 2005-ben, jóval drágábban, mert el akarta kerülni az árfolyamkockázatot, nagyon egyetértek a felvetéssel.
Az igazságos az lenne, hogy a forinthitelesek is megkapják ugyanazokat a kedvezményeket, amiket a devizások, átlagosan ugyanolyan összegű támogatással. A forinthiteleseket is sújtja a válság, nehéz a törlesztőrészletet kigazdálkodni a havi fixből nekik is.

...és csendben jegyzem meg, hogy a fenti grafikonból az tűnik ki, hogy ha már populistán nyalják a zemberek seggét, akkor a forinthitelesekét simán jobban megérné, sokkal többen vannak... ;) és irritálja őket, hogy a devizásokba érdemtelenül tolják az ő adófizetői pénzüket is, míg ők semmit se kapnak. Úgyhogy ha az számokat nézem, a devizásokat nyomni még káros is lehet népszerűségileg.

De persze akkor meg ott van az a rengeteg ember, aki egyáltalán nem tudott, vagy nem akart hitelt felvenni, az ő adófizetői pénzükből bárkit is pénzelni kampánycélokból kurva gáz.
És ők vannak aztán a legtöbben.
Szal a kormány ezzel is simán ráfaraghat. Remélem, rá is fog.

Nyers Fa 2013.10.09. 20:30:16

A devizahitellel a legnagyobb baj, hogy nagyon megemelkedett a tőke tartozás.
Pl: aki a 15m házára felvett 10m forint hitelt (tőke), az most 17m-val tartozik. A ház továbbra is csak 15milliót ér. Jó esetben. A forint hiteleseknek nincs ilyen problémájuk. Egyébként a forinthitel törlesztőrészletek folyamatosan csökkennek, a jegybanki alapkamat csökkenése miatt. Saját tapasztalatból tudom, nekem forint hitelem van, igaz csak autó. Az előző autóhitelem frankos volt és a felvett 800e hitelre több mint 3m kellett visszafizetnem többek között a tőketartozás emelkedése miatt(134Ft-os árfolyamnál vettem fel). A legrosszabb forinthitel is megállt volna 1,8milliónál.

Szelid sunmalac 2013.10.09. 21:18:40

Szinten azok koze tartozom, akiknek agyba-fobe ajanlottak a devizahiteleket, de en hulye forinthitelt vettem fel, mert abban kaptam a fizetesem. Meg most is magasabb, mint a devizahiteleseke, cserebe pontosan tudom mikor mennyit kell fizetnem, akar tiz ev mulva is.
Ezert aztan barmennyire faj is (sok devizahiteles jobaratom), leszarom a devizahiteleseket, es nem ertek vele egyet, hogy az en adombol (a hitelem mellett) mentsek meg oket. Mellesleg engem is leszarnak. A devizahitelesek is.
A bankokat szinten jol meg kell baszni, mert mocsok szemet modon viselkednek, de ehhez eloszor is megfelelo jogszabalyi kornyezet kell. amiert a kormayokat kell megbaszni. Az elozoeket es a jelenlegit is.
Hogy miert?
Nagyon egyszeru. Mig itthon ha felveszek egy kedvezo kamatozasu hitelt, arra kiirjak, hogy pl. a thm 23,44 szazalek, mikozben ha szepen osszeadogatja az ember, akkor 200-300%-os kamattal dolgoznak a bankok. En pl felvettem 14 milliot a felesegemmel es a huszadik ev vegere 32 milliot fizetunk vissza.
Nemetorszagban a bankos egesz egyszeruen hulyenek nezett, mikot thm-rol meg hasonlokrol beszeltem neki. Ott az ember ha laakst akar venni, fogja magat, hitelszerzodest kot a bankkal, aki 3,4% kamatra ad is. A futamido vegen mennyit kell visszafizetni? A felvett osszeg 103,3%-at! Van rajta a banknak nyeresege? Van. 300%-ot fizetett emberunk? Nem.

Akkor ezt Magyaroszagon megis hogy a picsaba lehet megtenni?

babraba 2013.10.09. 21:44:31

@Szelid sunmalac (Vigyazat! Hamisitjak!): öööö... részben van igazad... A bankok, az egyoldalú kezelési költség, illetve ezek devizában való elszámolása, továbbá a kamatok devizában való elszámolásában, majd ezek eladás árfolyamon történő átszámításaban voltak igazán vérgecik!!!
Már ne is haragudj, de te azt a 14milliót 20 évig használtad! Szerinted, ha beteszed a bankba ezt a 14milliót mennyit kapsz a végén?
Elárulom, a jelenegi 4 %-os picsalacsony betéti kamatfizetés mellett (az elmúlt években csak magasabb kamatok voltak!): 30.676.000 Ft-ot! (nyilván itt mínusz költségek, de hiteledre is rakódtak költségek, szóval kb. pariban van)
Ezek szerint a bank haszna kb. 1,5millió forint körül mozog 20 évre, ez évente:75.000 FT, havonta:6250 Ft..
Tudom, közgazdaságtanilag baromság az eszmefuttatásom, de kb. annyira, mint azon sírni, hogy 14 milió forintot vettem fel anno és HÚSZ év múlva 32millió lett a vége összesen...

GonoszMostoha 2013.10.09. 21:46:10

Az állam pontosan ismerte a kockázatokat korábban is. A devizahitelekét is, hiszen pl. 2005-ben vagy az azt követő években - amíg volt államilag támogatott jelzáloghitel, pl. az ún. Fészekrakó - egész egyszerűen nem lehetett azt devizában igényelni. Miért nem? Mert óriási volt a kockázata, ezt állam bácsi látta, és mivel ő kezesként szerepel bizonyos mértékig az ilyen típusú hitelek esetéen, nem mehetett bele egy kockázatosnak minősített devizaszórásba.
Tehát: ha látták ennek a veszélyét, akkor miért nem léptek közbe a megfelelő gazdasági szabályozó eszközökkel? mert q..va kényelmes és jó volt ez mindenkinek, a döntéshozóknak is termelt a konyhára rendesen.
A devizában eladósodottaknak pedig világosan leírták. ez és ez a kockázat. Hja, hogy nem látták előre ezt a gazdasági válságot? Hol éltek? Egy Kánaánban vagy Magyarhonban? Itt sosem volt fenékig tejfel az élet, és tanulhattak volna abból, amikor az OTP a rendszerváltáskor a 3 % kamat helyett hirtelen 33 %-os kamatot hirdetett...

apple6aba 2013.10.09. 21:51:31

A forinthiteleseken mit kell megmenteni? Fizette - akár a magasabb - törlesztőrészletet, és a tőke tartozása folyamatosan csökkent. Igaz viszont, hogy a szándékosan magasan tartott jegybanki alapkamat miatt kellett a magasabb törlesztőt fizetniük.
A mostani alacsonyabb jegybanki alapkamatés magas CHF árfolyam miatt viszont sokkal kedvezőbb törlesztőt fizetnek, mint a devizahitelesek.
Szerintem hosszú távon kikompenzálódik a kettő, viszont a devizahiteleseknek a tőkéje nem csökkent.
Tehát: miért is kell megmenteni a forinthiteleseket?

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.10.09. 21:55:15

@Szelid sunmalac (Vigyazat! Hamisitjak!):

ööö... Mutasd már meg nekem, hol adnak 3.4%-os ÖSSZkamatra hitelt!

A kamat általában az éves kamatot jelenti, és van egy olyasmi, hogy kamatos kamat.
Szóval legalább ne irogassunk hülyeségeket nagy pofával, mert beégés a vége...

KömKel · http://komkel.blog.hu/ 2013.10.09. 21:58:13

@babraba:
A magyar emberek pénzügyi kultúrája itt tart :/
Verik az asztalt, hogy "hülye bankok", meg "szemét kormány", közben meg teljesen alap pénzügyi ismeretekkel nem rendelkeznek...

Ami még mondjuk egyéni szoc problem, de a nagy többségük még terjeszti is a hülyeségeket.

fda 2013.10.09. 22:07:35

@Szelid sunmalac (Vigyazat! Hamisitjak!): "hitelszerzodest kot a bankkal, aki 3,4% kamatra ad is. A futamido vegen mennyit kell visszafizetni? A felvett osszeg 103,3%-at!"

A példád csak akkor lehet igaz, ha a futamidő kevesebb, mint 1 év, tehát a lakáshitelt visszafizeted bő. 11 hónap alatt. Más esetben matematikailag nem igaz, amit írtál

Kis ember 2013.10.09. 22:13:43

@kalandfereg:
Mint olyan ember, aki azért nem vett fel hitelt, mert tudatában volt annak kockázataival és inkább szerényebben élt (nagyon pici lakás, nagyon öreg autó, stb) egyáltalán nem értek egyet azzal, hogy bárkit is megmentsenek.
Mert ezzel azt a kommunista szemléletet erősítik, hogy nyújtózz tovább nyugodtan, mint a takaród ér, majd ha baj lesz,mi megoldjuk - a többi ember kárára.
Nagyon szeretnék egy kapitalista országot, ahol az embereknek felelősségük van a dolgaik iránt, ahol számít a munka, a tőke és az előrelátás.
Hát Magyarország nem az, a szokásos szövegem, hogy itt tízmillió kommunistával próbáljuk felépíteni a kapitalizmust.

Kis ember 2013.10.09. 22:16:05

@Kőmíves Kelemen:
De jó, hogy látlak!
Megkaptad az e-mail-em?

mrZ (törölt) 2013.10.09. 22:32:27

@Kis ember:
kommunizmus nem volt, a szoci időkben pedig nem kaptál hitelt normális fedezet/kereset/kezes nélkül.

A kapitalizmusban az óvatosak (te is) a kifosztandó lúzer szerepét játsszák, a ő magánvagyonuk átvándorol a spekulánsok tulajdonába.
süti beállítások módosítása