Szokták mondani, hogy azért a pofátlanságnak is van határa. Úgy látszik, még sincs. Persze szándékosan kezdem ilyen álnaiv gondolattal az írásom. Régóta tudjuk, hogy nincs. Sőt, minden képzeletet felülmúl. A trafikok kapcsán már régóta tudjuk, hogy mindent meglehet tenni.
Most pedig talán félve egy esetleges kormányváltástól, bebetonozzák a trafikok tulajdonosait. Amennyiben valaki liberalizálni akarná a dohánykereskedelmet, akkor az államnak 15 milliárd forinttal kell kárpótolnia a koncessziók tulajdonosait. Mondjuk már eddig tudtuk, hogy a trafikok törvényen felül állnak.
A trafikmutyit is betonba öntik
A dohánypiac újraosztása maga a megtestesült állami korrupció, alighanem a rendszerváltozás utáni Magyarország egyik legnagyobb biznisze. Embereket kiforgatni a megélhetésükből, hűbérbirtokként kiosztani a koncessziókat, majd bebetonozni kártérítésüket jéghideg cinizmusra vall. Persze ezt is megszokhattuk már. Ahogy azzal is tisztában kell lennünk, hogy ha esetleg kormányváltásra is kerülne sor, egyszerű többséggel az ellenzék keze meg lenne kötve több helyen is a kétharmados bebetonozás által.
15 milliárdba kerülne a dohánykereskedelem liberalizációja
Ha az elkövetkező kormányok valamelyike fel akarná számolni a nemzeti dohányboltok rendszerét, koncesszióként 1,9-től 4,5 millió forintig terjedne a kártérítés összege, ami hozzávetőlegesen 15 milliárd forint lenne. A törvényalkotó így nem fukarkodott az állam pénzével, végső soron az adófizetők pénzével. Már most sietett kárpótolni őket. A koncessziós szerződés szerint a trafikok évente fizetnek az államnak, amelynek összege az adott településtől függ: 2 ezer fő alatt 100 ezer forint, 2-10 ezerfős településeken 160 ezer forint, 10 ezer fő felett 200 ezer, megyeszékhelyen és Budapesten pedig 240 ezer a koncessziós díj. A jogosultság pedig 20 évre szól.
A csapda pedig ott van a szabályozásban, hogy úgy sem lehet kihúzni a rendszer méregfogát, hogy új koncessziókat osztanak ki. A koncessziós szerződésben az is szerepel, hogy abban az esetben is lesz kárpótlás, ha esetleg új szereplők jelennének meg.
De mi van a vesztesekkel?
A Trafik-károsultak Mozgalma az Alkotmánybírósághoz fordult az ügyben és zöld utat adnak annak, hogy a piac újraosztása során megsértették a szabad vállalkozáshoz való jogot, el is törölhetik a jogszabályt. Persze a kezünk megint belelóg a bilibe: tudjuk jól, hogy ez nem fog megtörténni. Úgyhogy a Nemzeti Dohányboltok még legalább két évtizedig hirdetik majd egy kapzsi kisebbség győzelmét.
Emellett a trafik-károsultak Strausbourghoz is fordulnak. A bíróság pedig majd úgy dönt, hogy a kormány válaszol a trafikosok kérelmére, majd ismét az utóbbiaknál fog pattogni a labda. Ezt követően jöhet a bíróság ítélete. Kedvező esetben az egykori dohányboltosok ötévnyi elmaradt forgalmát veszik alapul. A kártérítés pedig annak függvényében változhat, hogy az egykori trafikok forgalmának hány százalékát tették ki a dohányterméke