Újabb fejleményekről számolt be az osztrák Profil című hetilap a több mint 6 éve húzódó Gripen-ügy kapcsán. A lap információi szerint öt magyar személyt vesztegetett meg az az Alfons Mensdorff-Pouilly gróf, aki a brit BAE-konszern megbízásából a svéd gép értékesítéséért lobbizott. Az összeg mai áron számolva mintegy 13 millió euró.
A szövevényes, off-shore cégek hálózatán keresztül lebonyolított vesztegetési ügy a Gripent elsőként rendszeresítő országokban, így Magyarországon, Csehországban, illetve Dél-Afrikában is okozott már belpolitikai viharokat, vérmérséklet szerint. Mindenesetre Mensdorff-Pouillyt, aki az ügy kapcsán már ült előzetes letartóztatásban, decemberben bíróság elé állítják Bécsben. Ismerve azonban a magyar politikai elit eddig tett erőfeszítéseit az események tisztázására, naivitás lenne azt gondolni, hogy az eljárás során a hazai közvélemény megtudja, pontosan kiket kent meg a gróf a svéd vadászgép rendszeresítése végett.
Az ügyet kirobbantó svéd SVT televízió 2007 februárjában közölt összeállítást a vadászgép eladása kapcsán felmerülő korrupciógyanús üzelmekről. Az azóta már nyugállományba vonult svéd ügyész, Christer van der Kwast 2007 nyarán egyértelművé tette: van magyar szála a nyomozásuknak. Nem kellett sokat várni, hogy beinduljon a Fidesz-MSZP csörte az üggyel kapcsolatban. Míg az akkori kormányzó szocialisták a 2001. szeptemberi, a szakembereket, de még a fideszes politikusokat is meglepő döntés körülményeit akarták megvizsgálni, addig az ellenzéki Fidesz-KDNP szövetség a Medgyessy-kormány 2003-as szerződésmódosítását vette volna górcső alá.
Egy kis kronológia a tisztánlátás végett: 2001. szeptemberében 10-én a látványosan esélyesebbnek tartott használt Lockheed F-16-os helyett az Orbán-kormány az akkor még harcban be nem vetett, és a gyártó országon kívül egyedül Dél-Afrikában rendszerbe állított Gripen mellett döntött az orosz államadósság fejében leszállított MiG-29-es gépek leváltását célzó tenderen. Az akkori megállapodás szerint 14 darab, a svéd légierő által már használt JAS-39 A típusú gépet rendszeresített, bérelt volna a Honvédség 10 évre, 108 milliárd forintos áron. A megállapodás ezen formájában a svéd fél vállalta volna a megrendelés összegének 110 százalékos ellentételezését. Tény, hogy ezek a gépek felszereltségüknél fogva nem lettek volna alkalmasak NATO hadműveletben való részvételre. Ezt a megállapodást módosította 2003. februárjában a Medgyessy-kabinet oly módon, hogy az összeg 210 milliárd forintra emelkedett, de ennek fejében a bérleti idő végén a gépek végleg magyar tulajdonba kerülnek. Ami a fontosabb: ezek a gépek már megfeleltek a NATO elvárásainak, illetve új gyártású gépeket kaptunk, egy specálisan magyar verziót, a JAS 39 EBS HU-t.
Ahogy az Magyarországon lenni szokott a kezdeti, sárdobálás jellegű lelkesedés után az ügy 2007 decemberére nyugvópontra került. Bár a kormányoldal is támogatta egy parlamenti vizsgálóbizottság felállítását, végül saját hatáskörben, a honvédelmi tárca akkori államtitkárának, Vadai Ágnesnek a vezetésével saját jelentést készíttetett. A vizsgálóbizottság jelentését azonban 45 évre titkosították, de persze nesze semmi fogd meg jól alapon böffentettek egy 35 oldalas, a nyilvánosságra tartozó összefoglalót. A testület persze több szabálytalanságot is talált az Orbán-kormány döntésével kapcsolatban, de nem kezdeményeztek eljárást a felelősök megállapítása érdekében, mert mint Vadai Ágnes akkor elmondta: az egy később felállítandó parlamenti vizsgálóbizottság feladata lesz. Csakhogy a bizottság nem állt fel, mert a pártok nem tudtak megyegyezni abban, hogy ki legyen az elnöke. Nem meglepő, hogy ezek után a Központi Nyomozó Főügyészség bűncslekményre utaló jelek hiányában megszüntette a nyomozást 2008 májusában. A kör bezárult. Igen erőteljes a gyanú, hogy a két nagy pártnak nem állt érdekében tovább feszegetni az ügyet.
Az azóta eltelt 5 évben persze néhány tollforgató terrorista ért el részsikereket a Gripen-beszerzés körülményeit vizsgálva, de az ügy érdemi részéhez nem jutottak közelebb. A lényegi kérdések változatlanok: Miért döntött annak idején az első Orbán-kormány a Gripenek mellett? Miért ment szembe Orbán Viktor a saját szakértőivel, akik a használt amerikai gépet javasolták megvételre? Kik a Profil által emlegetett ötök? Jogos-e, hogy a Gyurcsány-kormány vizsgálatát 45 évre titkosították? Ha az osztrák igazságszolgáltatásnak sikerül szóra bírnia a grófot, akkor a sejtésekből tények lehetnek. De hogy fog-e bukni politikus itthon az ügy kapcsán? Erőteljesen kétséges.