Jövőre már kártyákkal fogunk utazni a BKV járatain. A tervek szerint közel 20 milliárd forintba kerül az új rendszer kiépítése, ami új jegyrendszert is jelent majd: bérlet kártyák, és időtartamra szóló jegyek lesznek. Kíváncsian várjuk, meddig fog működni a rendszer a gyakorlatban.
A tervezett jegyrendszer - egyelőre - bliccelés-biztosnak tűnik. Tízezer érvényesítő készüléket szerelnek fel, azaz a BKV összes járművére, valamint a metró-, és az egyes HÉV-állomások beléptető kapuira. Minden járműre be kell tehát csekkolnunk majd az előre feltöltött kártyánkkal. A berendezés pedig felszálláskor levonja a menetjegy árát.
Mivel a jegyek időtartamra fognak szólni, a jelenlegi egyszeri utazás helyett, fél vagy egy órát (még nem eldöntött) zötykölődhetünk majd a felszállástól. Ezek alapján úgy tűnik, vége a jó öreg „ugyanazzal a jeggyel utazom, és nem lyukasztok, míg nem jön ellenőr” típusú bliccelésnek.
Állítólag a kártyákat ATM-en, és interneten keresztül lehet majd feltölteni, és a feltöltés nem jelent majd többletköltséget. De vajon mennyibe fog kerülni egy félórányi/órányi jegy? Még jobb kérdés, hogy mennyibe fog kerülni a BKV-kártya kiváltása? A kártya személyre szóló lesz? Vagy személyit is mutogatni kell hozzá az ellenőröknek, esetleg erre is egy külön BKV-igazolványt kell majd kiváltani, mint a jelenlegi bérlethez?
Arról nem beszélve, hogy úgy kezdenek bele megint egy közel 20 milliárdos beruházásba, hogy a BKV finoman szólva pénzügyi nehézségekkel küzd. A 4-es metró még mindig nem készült el (sokan kicsit már le is mondtunk róla). Alapvetőbb (és régi) probléma viszont, hogy a járatok tisztasága, műszaki állapota, pontossága, biztonsága is hagy kívánnivalót maga után. Értem én, hogy a bliccelést akarják megakadályozni, ami hosszútávon bevételt jelent, de előbb talán olyan feltételeket kellene teremteni, hogy az utas úgy érezze, megéri az amúgy nem olcsó BKV jegyet megvenni, mert minőségi szolgáltatást kap cserébe.
Szóval nem tudni, mennyibe fog kerülni nekünk, utasoknak (jegyben vagy adóban) az új rendszer, és meg fogja-e érni. Azt se tudni, meddig használhatjuk majd. Mert vessünk azért egy pillantást a nem működő utastájékoztatókra, a kivert üvegű megállókra, vagy a pár éves jegykiadó automatákra, amik még mindig sok megállóban árválkodnak teljesen lepusztult, használhatatlan állapotban.