Vannak bizonyos határok, amiket talán az üzleti életben sem kellene átlépni. Íratlan szabályok ezek, amiket az emberi jóérzés szab meg. Szerintem ugyanis nem jó reklám az, amelyikben „buzi audisokat” emlegetnek, ugyanis egy levél nem ettől lesz személyes hangvételű, sőt. Az ilyesmi bizonyos emberekben – például bennem – rossz érzéseket kelthet. Remélem, azért zsidózni vagy cigányozni nem kezdenek az online marketing kiváló szakemberei.
Valójában egyáltalán nem esik jól megnyitni egy olyan e-mailt, ami úgy kezdődik, hogy „Dögölj meg!”, különösen, ha ezután gusztustalan hangvételben folytatódik: buzizva, átkozódva, hisztérikusan. Egészen biztos vagyok abban, hogy nem leszek hajlandó megvásárolni azt az autóban elhelyezhető biztonsági kamera-rendszert, amelyet így hirdetnek – sőt, még az elalvásgátló felszerelést sem, pedig az még akár hasznos is lehetne. Ha pedig egy reklámlevél ilyen hatást vált ki, akkor joggal mondhatjuk, hogy kontraproduktív.
A mélypontot mégsem ez jelentette, hanem az a gyászjelentés, amit a napokban kaptam e-mailben. A levél szerint ifjabb Szamosi Pál februárban elhunyt autóbalesetben. A „hölgynek” – aki a „gyász pillanataiban” is kötelességének érzi, hogy figyelmeztessen arra: bármikor elalhatok az autómban – ezúton üzenem, hogy nincs autóm, ahogy ifjabb Szamosi Pál nevű ismerősöm sem akad. És szerintem olyan ember sem létezik, akik gyászjelentés alapján vásárol…
Most kérnem kéne az ilyen módon reklámozó spam-küldőket, hogy hagyjanak békén, de nagyjából annyi esélyem lenne, mintha Orbán Viktornak nyafognék, hogy állítsa vissza az alaptörvénnyé változtatott alkotmányt. Így aztán nem is teszem. Sőt az általuk reklámozott termékeket sem veszem meg. Tulajdonképpen az egész történet csak arra jó, hogy megmutassa: a marketing – különösen igaz ez az interneten használt marketing módszerekre – átlépett egy határt, amit civilizált országokban nem lehet átlépni. Ezt pedig kikérem magamnak, és felhívom azokat a velem együtt érző embertársaimat, akik szintén felháborodnak egy-egy ilyen levélen, hogy tegyék meg, amit megtehetnek: ne vásároljanak az önmagukat ilyen módon reklámozó internetes oldalakon!